5 tipp, hogy sikerrel vedd a 2024-es Black Friday időszakot
Sok cég csak azért indít Black Friday vagy épp Cyber Monday kampányokat, mert a konkurensei is ezt teszik. Pedig egy igazán hatásos Black Friday kampány nem a versenytársakra összpontosít, hanem a vevőkre.
Bármennyire is túlterhelt a magyar kiskereskedelem árakció kampányokkal, a tömegből való kiemelkedésre azért van lehetőség. És hogy miért hasznos, ha kitűnünk a tömegből, azt a Von Restorff-effektus mutatja be legjobban.
A Mátrixból a Black Fridayra
A Von Restorff-effektus azt vizsgálja, hogy mennyivel jobban felfigyelünk és emlékszünk a szokatlan dolgokra, eseményekre, emberekre. Elég, ha csak a Mátrix piros ruhás nőjére gondolunk, amely teljesen elvonta Neo figyelmét a szürke környezetben.
A szemünk és az agyunk ugyanis állandóan azokat a dolgokat keresi, amelyek kilógnak a sorból. Az ilyen pillanatok ráadásul jobban meg is ragadnak az agyunkban. Black Friday időszakban minden kiskereskedés maga a piros ruhás nő. Egy másik piros ruhával kitűnni szinte lehetetlen.
Dolgoztasd meg a vevőidet!
Elsőre talán furán hangzik, másodjára azonban van benne logika. Ha kicsit megdolgoztatjuk a vevőinket egy-egy kedvezményért, akkor azt értékesebbnek érzékelik. Ez lehet egy játék, egy feladvány, egy rejtvény, egy, az üzletben felállított szerencsekerék. Kutatások ugyanis azt mutatják, hogy sokkal jobban értékelünk olyan dolgokat, amelyekért, ha csak kis mértékben is, de meg kellett dolgoznunk. Egy egyszerű matematikai egyenlet, amely megadja a Black Friday kedvezményt, egyszerre szórakoztat és segíti a vásárlót aktivizálni.
Évente legfeljebb két árakció
Az alkohol hatását a legtöbben ismerjük. Rövid távon oldja a feszültséget, jó kedvre derít, segít feloldódni, barátkozni. Hosszú távon azonban árt a kapcsolatainknak, az egészségünknek, az életminőségünknek. Az árakciózás sokban hasonlít az alkoholfogyasztáshoz. Ha ritkán használod, akkor örömöt okozhat, ha túl sokszor, akkor az kikezdheti céged egészségét. A gyakori akciózás rászoktatja az embereket az olcsó árakra, így később már képtelen leszel normál áron értékesíteni. Ezért legfeljebb két árakció kampánnyal tervezz az évre.
Szólítsd meg az újakat
A Black Friday időszaka tökéletes arra, hogy elcsábíts néhány vevőt a konkurenciától. Azokra a termékekre, amelyek átfedést mutatnak versenytársaid kínálatával, érdemes kiemelt figyelmet szentelni. Vásárlás után azonban ne felejtsd el az új vevők figyelmét fenntartani: Facebook csoportba léptetéssel, hírlevéllel, akár törzsvásárlói klubba való beléptetéssel.
Indokold meg a kedvezményt
Ha nem szimplán leárazol, hanem megpróbálsz kicsit elkülönbözni a Black Friday-tól, akkor azzal könnyedén a figyelem középpontjában találhatod magad. Ne azért adj 50% kedvezményt, mert Black Friday van, adj 53% kedvezményt azért, mert a kedvenc csapatod ennyi ponttal álla a bajnokságban, a kedvenc filmedben ennyiszer hangzik el a love vagy a f*ck szó, vagy épp ennyi idős vagy. Kerüld a kerek számokat, és tegyél melléjük egy relevánsabb indokot, mint hogy Black Friday van.
Jó előre hirdesd meg
Ha észrevetted, a cikk során végig Black Friday kampányként hivatkoztunk erre az időszakra. Nem véletlenül. Ha komplett kampányban gondolkodsz, akkor sokkal több emberhez juttathatod el az üzeneted. Az emberek várni fogják a startot, már jó előre kiválasztják a terméket, amit meg akarnak vásárolni. Kommunikáld egy nappal előtte, hogy „Ma ne vásárolj nálunk!”, kezdj visszaszámlásba, alakíts ki saját arculatot a kampányodnak, és persze tegyél mellé egy teljes kampánytervet.
Készítsd fel rá a csapatod
Attól mert nagy kedvezményekkel vásárol a fogyasztó, nem lesz megbocsátó, ha a kiszolgálás nem megfelelő. Ilyenkor a sok új vevő miatt érdemes lehet a maximumra pörgetni a kiszolgálás minőségét, a kedvességet, a kommunikációt. Az eladóidnak készíts forgatókönyvet, hogy tudjanak majd minden felmerülő kérdésre válaszolni. Az informatikai rendszered erősítsd meg.
A kedvezmény, a stratégiában gondolkodás és a kiszolgálás minőségének hármasa fogja eldönteni, hogy az év többi napjára is megkapod-e a bizalmat a vevőktől.